Gorące tematy

  • 28 lipca 2017
  • 30 lipca 2017
  • wyświetleń: 12851

Prawie 36 mln zł dofinansowania na budowę Centrum Przesiadkowego

Zarząd Województwa Śląskiego ogłosił listę projektów, które otrzymają dofinansowanie na realizację zadań mających stworzyć warunki dla niskoemisyjnego transportu miejskiego oraz wymianę oświetlenia na mniej energochłonne. Największe dofinansowanie, bo aż 35,7 mln zł otrzymał wniosek powiatu pszczyńskiego pn. "Budowa zintegrowanego centrum przesiadkowego w Pszczynie wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą."

Centrum przesiadkowe wizualizacja
Wizualizacja widoku na centrum przesiadkowe i plac przed dworcem kolejowym · fot. Powiat


Od wielu miesięcy pszczyńskie starostwo przygotowuje się do realizacji jednej z największych inwestycji w historii powiatu ostatnich lat. Zadanie polegające na budowie zintegrowanego centrum przesiadkowego w Pszczynie oraz niezbędnej infrastruktury towarzyszącej przewiduje budowę obiektu przy ul. Sokoła w Pszczynie, które stanowić będzie miejsce obsługi podróżnych. Mieszkańcy powiatu oraz turyści będą mogli przesiadać się pomiędzy różnymi środkami komunikacji - samochodami, rowerami, autobusami czy pociągami.

- Wartość całego projektu wynosi ponad 43 mln zł, ale aż 35,7 mln udało nam się pozyskać ze środków unijnych. To rekordowa inwestycja, która z pewnością przyczyni się do poprawy stanu środowiska naturalnego i ograniczy zanieczyszczenie powietrza z sektora transportowego, uatrakcyjni transport publiczny w naszym regionie, ale przede wszystkim znacznie podniesie komfort podróżowania mieszkańców powiatu pszczyńskiego oraz turystów - podkreśla starosta pszczyński, Paweł Sadza.

ul. sokoła
Okolica ul. Sokoła w Pszczynie zmieni się nie do poznania · fot. Powiat


Zgodnie z założeniem projektowym, pomiędzy dworcem kolejowym a budynkiem Centrum Przesiadkowego znajdować się będzie plac z wyeksponowanym fragmentem schronu, który stanowić będzie punkt orientacyjny w przestrzeni. Wzdłuż północnej części ulicy Sokoła planowane jest umiejscowienie wiaty przystankowej dla busów i autobusów. Wiata oraz centrum przesiadkowe wyposażone będą w zintegrowany system paneli fotowoltaicznych zasilających budynek, elektroniczne rozkłady jazdy oraz tablice informacyjne.

Planowane jest także umieszczenie pod wiatą punktów informacyjnych "infobox" dla podróżnych. W sąsiedztwie głównego placu zaprojektowano również parkingi dla samochodów osobowych - łącznie aż 192 miejsca, w tym 8 miejsc dla osób niepełnosprawnych. Przy centrum znajdziemy jeszcze m.in. 180 miejsc postojowych dla rowerów oraz postój dla taksówek.

Ponadto, utworzony zostanie system tras rowerowych o łącznej długości ponad 20 km oraz dwa mniejsze centra przesiadkowe w Wiśle Wielkiej oraz w Piasku. To zadanie realizowane będzie w formule "zaprojektuj i wybuduj" przez partnera projektu, gminę Pszczyna.

To jedna z największych inwestycji realizowanych w gminie. Na ten cel Urząd Miejski przeznaczy 23 691 479 zł. Dofinansowanie inwestycji wynosi 18 752 858. Prawie 5 mln zł to wkład własny gminy. Koncepcja zakłada wybudowanie 8 tras, ciągów rowerowych oraz pieszo-rowerowych umożliwiających komunikację z sąsiednimi gminami.

- Wiele miesięcy pracowaliśmy nad przygotowaniem niezbędnej dokumentacji. Dzisiaj przechodzimy do fazy realizacji. To dla gminy Pszczyna jedna z największych inwestycji w ostatnich latach i największy projekt, który realizujemy wspólnie z powiatem pszczyńskim. Obie inwestycje wpłyną na ochronę środowiska, komfort podróżowania oraz rozbudowę oczekiwanych przez mieszkańców sieci ścieżek rowerowych - informuje burmistrz Pszczyny Dariusz Skrobol

Budowa centrum przesiadkowego powinna zakończyć się do końca 2019r., z kolei prace związane z budową tras rowerowych muszą zakończyć się do 30 listopada 2020r.

Centrum przesiadkowe projekt
fot. Powiat

ab

źródło: Powiat Pszczyński, UM Pszczyna

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.